Kommunedirektørens ansvar: Kommunedirektøren har ansvaret for kommunens arkiv og for at organisering og oppfølging av arkivarbeidet er i samsvar med lover og forskrifter om offentlig saksbehandling. Innholdet i administrasjonens arkivansvar er ellers fastsatt i gjeldende lover og forskrifter og i retningslinjer gitt med hjemmel i dette lovverket. Arkivtjenestens ansvar: Arkivtjenesten i Tydal kommune er organisert med et felles postmottak og sentralisert arkivfunksjon for alle enheter i kommunen, lokalisert i rådhuset. Arkivtjenesten er underlagt kommunedirektøren, og er en del av servicekontoret og underlagt sentraladministrasjonen/stab/støtte. Arkivtjenesten har 3 ansatte fordelt på 2,1 årsverk. Egne systemansvarlige pr. fagsystem som skal sørge for en kontrollert og sikker tilgangsstyring, tilstrekkelig opplæring, feilretting og oppgradering av fagsystemene. Arkivtjenesten sin hovedoppgave er å kvalitetssikre dokumentasjonsforvaltningen i kommunen, og skal bidra til best mulig dokumentfangst uavhengig av system. Ansatte ved arkivtjenesten skal arbeide etter denne målsettingen:
- Utøve selvstendig ansvar og sørge god faglig kvalitet
- Utføre oppgaver i henhold til forhåndsbestemte instrukser, rutiner og prosedyrer
- Bidra til systematikk og sammenheng i de elektroniske systemene, slik at de kan fungere som informasjonskilde og informasjonssystem for administrasjonen. Samt rettslig og forvaltningsmessig dokumentasjon, også for ettertiden
Fagleder for dokumentasjon sitt ansvar: Fagleder er delegert funksjonen som øverste faglige ansvarlige for dokument- og arkivtjenesten i Tydal kommune. Fagleder er faglig ansvarlig for arkivtjenesten og ansatt ved servicekontoret. Hovedansvaret for fagleder er å lede og utvikle arkivtjenesten sin faglige målsetting i henhold til gjeldende lover og avtaleverk. Gi faglig rettledning og føre tilsyn med dokumentasjonsforvaltning og dokumentoppbevaring i kommunen. Ansvar for å forankre arkivplanen (inkl. deponeringsplanen) blant systemansvarlige og resten av arkivpersonellet. Rett og plikt til å:
- Ha et overordnet faglig ansvar for kommunens samlede arkivtjeneste, for arkivdanningen og for bevaringen av arkivmateriale
- Være kommunens kontaktperson utad i saker som gjelder arkivvirksomheten
- Rapportere til leder for servicekontoret om kommunens sin dokumentasjonsforvaltning og legge frem tiltak som skal forbedre og heve kvaliteten slik at kommunen får en effektiv drift
- Utarbeide rutiner, instrukser og retningslinjer for arkivtjenesten
- Involveres og uttale seg om arkivmessige konsekvenser for planlagte omorganiseringer i kommunen, inngåelse av interkommunale samarbeid og andre avtaler
- Føre tilsyn og legge til rette for at dokumentasjonsforvaltningen skjer i samsvar med lov og regelverk
- Føre kontroll med de elektroniske arkivene i kommunen og sikre at disse er forsvarlig oppbevart, sikret og deponert
- Vedlikeholde og oppdatere arkivplanen. Arkivplanen skal oppdateres fortløpende, og minst en gang i året
- Involveres i prosesser (innkjøp og anbud) ved anskaffing og avvikling av elektroniske sak- og fagsystemer
- Involveres i enhetenes arbeid med utarbeiding av instrukser, retningslinjer og rutiner for dokumentasjonsforvaltningen
- Være kontaktperson mot Interkommunalt arkiv Trøndelag IKS
- Iverksette periodisering, uttrekk og deponering
Fagleder er hovedansvarlig som systemansvarlig for Elements Cloud, arkivkjernen Documaster og arkivkjernen Visma Samhandling Arkiv i kommunen. Delegering av myndighet fra kommunedirektør til leder av fellestjenester og videredelegert til arkivleder. Legge inn Tydals kommune delegering IT: Værnesregionen IT (VarIT) ble etablert som felles tjenestesenter for kommunene Tydal, Frosta, Meråker, Selbu, Stjørdal i 2010. Kommunene har teknisk kontaktperson. Sektorleders ansvar: Sektorleder er delegert det administrative ansvaret for at organisering og oppfølging av arkivarbeidet er i samsvar med lover og forskrifter om offentlig saksbehandling og de reglene som er fastsatt i arkivplanen. Sektorleder kan peke ut arkivansvarlig i sin enhet/avdeling. Ordningen med sentralarkiv innebærer at arkivansvarlig i ytre enhet/avdeling kun er ansvarlig for de arkivserier (objektarkiv) som til en hver tid befinner seg på enheten.
- Operativt faglig ansvar for enhetens samlede arkivtjeneste
- Påse at arkivarbeidet følger lover og bestemmelser, og at arbeidet utføres på en rasjonell og effektiv måte i henhold til bestemmelsene i denne planen
- Ansvar for å bringe arkivfaglige problemer i den ulike enhet videre til fagleder
- Superbrukere i fagsystem; herunder tildele og avslutte (tilgangsstyring) roller og personer m.m. i fagsystemet
- Daglig ansvar for drift av fagsystem
- Sørge for opplæring av aktuelle som skal bruke fagsystemet
- Sørge for at det blir etablert gode arkivfaglige rutiner for sine enheter
- Sørge for at lovpålagt interkontroll blir fulgt opp
- Være deltaker og ansvarlig i prosesser (innkjøp og anbud) ved alle nyanskaffelser og avslutning av fagsystemer
- Sørge for at IT og fagleder for dokumentasjon blir tatt med i prosesser mht. nyanskaffelser av fagsystem, og også avslutning av fagsystem
- Bistå ved behov ved periodisering, uttrekk og deponering etter henvendelse fra leder for arkiv
Saksbehandlers ansvar:
Saksbehandler har et viktig medansvar for at arkivet alltid skal fungere som en oppdatert og effektiv informasjonsbase. Saksbehandler er ansvarlig for at alle saksdokumenter som er gjenstand for saksbehandling og har verdi som dokumentasjon blir arkivlagt. Dokumentene i en sak skal holdes samlet.
- Kontrollere at mottatt post er registrert i riktig sak og med riktig tilgangskode/gradering/lovhjemmel og saksbehandler
- Har ansvaret for at brev (inkl. e-post) som kommer direkte til saksbehandler blir journalført
- Har ansvar for alt som har verdi som dokumentasjon blir journalført/registrert (gjelder samhandlingsplattformer, e-post, sosiale medier, Teams, SMS)
- Påse at overskriften på utgående brev og inngående brev er dekkende, og at brevet kun omhandler en arkivsak. Påse at tilgangskode er satt på der det er aktuelt
- Påse at overskriften på saksnivå er dekkende. Påse at tilgangskode er satt på der det er aktuelt
- All saksbehandling skal skje i kommunens sakssystem Elements eller fagsystemer. Ingen kommunale dokumenter skal lagres i personlige filer/mapper. Saksbehandler skal registrere/skrive egne utgående brev, notater og mottatte/sendte e-poster i sakssystemet – dvs. alt som mottas som ledd i saksbehandlingen og har verdi som dokumentasjon. Internt notat fra muntlige samtaler
- Ha ansvaret for at alle brev de sender som ikke er elektronisk, har arkivlagt kopi i saksmappe
- Registrere selv eller gi beskjed til arkivet ved overføring av sak til annen saksbehandler
- Saksbehandler har ansvar for å behandle innsynskrav på egne saker innen fristen på 3 virkedager
- Saksbehandler har ansvar for at alle dokumenter med vedlegg finnes elektronisk i Elements.
- Saksbehandler har ansvaret for restanseoppfølging
- Saksbehandler sørger for at politiske vedtak blir fulgt opp/ekspedert og påført vedtaksoppfølging
- Følge skriveregler for Tydal kommune
- Bistå ved behov ved periodisering, uttrekk og deponering etter henvendelse fra fagleder ved arkivet
IKA Trøndelag sine oppgaver: Tydal kommune er medeier i IKA Trøndelag IKS (Interkommunalt arkiv Trøndelag). Det henvises til selskapsavtalen. IKA Trøndelag har gjennom selskapsavtalen ansvar for følgende oppgaver:
- Depotinstitusjon for arkivmateriale – både papirbaserte og elektroniske arkiver som er deponert fra Holtålen kommune.
- Formidling av informasjon/dokumentasjon fra arkiver deponert til depot.
- På forespørsel rådig IKA Trøndelag kommunen i forhold som har med arkivdanningen i kommunen å gjøre, slik at arkiv dannes i henhold til gjeldende lovverk. IKA Trøndelag er samarbeidspartner i utarbeidelse av lokalt regelverk der dette må gjøres ifølge forskriftene til arkivloven.
- Rådgivning og veiledning vedrørende arkivdanning og deponering av arkivmateriale til depot.
- På forespørsel bidra i opplæring av de ansatte i kommunen.
Det inngås egne avtaler mellom IKA Trøndelag og kommunen ved behov. For eksempel ved skanning, ordning, deponering eller lignende. Interkommunale samarbeid og kommunale foretak: Ved opprettelse av interkommunale samarbeid og kommunale foretak skal kommunedirektøren sørge for at dokumentasjonen blir i varetatt på en god måte. Dokumentasjonskravene skal beskrives i avtalen mellom kommunen og samarbeidet. Det skal utarbeides delegeringsvedtak fra selskapet til kommunedirektøren. I avtalen skal det gå frem hvem som har det daglige arkivansvaret, deponering av arkivmaterialet og økonomi ved eventuelt opphør. Fagleder for dokumentasjon skal tas med i inngåelse av alle avtaler i fbm. det arkivrelaterte i avtalene. IT tas med i inngåelse av alle avtaler i fbm. det IT-relaterte i avtalene. |